Stænderpladsen i Viborg under retsopgøret efter 2. verdenskrig

Mod en ny tid: Stemmer fra retsopgøret

Ret eller uret? Undersøg autentiske sager fra retsopgøret på modennytid.dk 
Hvad vil det sige at være landsforræder? Hvem dømte man – og hvorfor?

På hjemmesiden modennytid.dk/landsforrædere kan eleverne dykke ned i retsopgøret efter besættelsen og arbejde med ægte personsager, hvor almindelige danskere blev dømt for landsforræderi.

Materialet giver eleverne mulighed for at fordybe sig i autentiske kilder, stille spørgsmål og diskutere komplekse dilemmaer. De skal ikke bare lære, hvad der skete, men også overveje hvorfor, og hvilken betydning det har i dag. Gennem arbejdet får eleverne en forståelse for, at historien ikke kun er sort-hvid, og at moral og skyld kan være svære at placere entydigt.

Læs mere på KLC.

Materialets opbygning
  • En introduktion til retsopgøret
  • Fire cases med en introducerende video, autentiske kilder og forslag til arbejdsspørgsmål
  • Lærervejledning til projekt og æstetiske læreprocesser samt idéer til dilemmaer og problemstillinger
  • Inspirationsideer til elevprodukter
  • Ønsker man at udvide temaet, kan man på hjemmesiden ModEnNyTid.dk også finde materiale om tyske flygtninge og modstandsfolk i efterkrigsårene.
  • Eleverne skal bl.a.:
    • Undersøge autentiske personsager fra retsopgøret
    • Læse breve, domsudskrifter og politirapporter
    • Reflektere over fotos og satiretegninger
    • Arbejde med kildekritik og perspektivering
    • Diskutere dilemmaer om ansvar, hævn og retfærdighed
    • Producere et afsluttende produkt for eksempel en historisk reportage eller en dramatisering

Mødested: Forløbet foregår i klassen og er uden formidler. Man kan dog med fordel tage på en byvandring om besættelsen, som optakt til arbejdet med modennytid.dk.

Varighed: Minimum to lektioner

Periode: Hele året

Målgruppe: 7.-10. klasse.

Pris: Gratis

Projektet er støttet af: VELUX Fonden og skabt i samarbejde med Museum Vest, FLUGT, Myrthue, Historisk Samling fra Besættelsestiden, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet, National Museet ”Vores Tid” og Viborg Museum.

Spørgsmål og praktik
  • Materialer og forberedelse til Mod en ny tid

    Find forberedelsesmaterialer og forslag til efterbearbejdning her.

  • Afbestillingspolitik

    Indsendelse af en formular til booking af et forløb, er en forespørgsel og ikke et bindende tilbud, før der er fremsendt en bookingbekræftelse. Bookingbekræftelsen indeholder informationer om forløbet samt betalingsoplysninger. Betaling skal ske senest 4 dage før datoen før forløbets afvikling såfremt der ikke betales via faktura. Faktura fremsendes umiddelbart efter arrangementets afvikling ved betaling over EAN eller CVR nr. Alle beløb er i danske kroner (DKK).  Aftalen kan aflyses skal ske på booking@viborg.dk eller telefonisk på 8787 3838 indtil 4 dage før forløbet.

  • Udvikling af undervisningsforløb

    Viborg Museum udvikler undervisningsforløb til dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser i tæt samarbejde med undervisere og pædagoger. Hvert forløb bygger på forskning og faglig viden og kvalitetssikres af relevante fagfolk.

    Forløbene bliver grundigt testet, inden de udbydes, og de evalueres løbende for at sikre høj kvalitet og relevans. Vi samarbejder desuden med lokale kulturaktører som animationsmiljøet, Kulturskolen, biblioteket og Skovgaard Museet for at skabe engagerende og tværfaglige læringsoplevelser.

    Find flere detaljer om vores undervisningstilbud hos Kulturelt Læringscenter Viborg. og Skoletjenesten.dk