Mod en ny tid: Stemmer fra retsopgøret
Ret eller uret? Undersøg autentiske sager fra retsopgøret på modennytid.dk
Hvad vil det sige at være landsforræder? Hvem dømte man – og hvorfor?
På hjemmesiden modennytid.dk/landsforrædere kan eleverne dykke ned i retsopgøret efter besættelsen og arbejde med ægte personsager, hvor almindelige danskere blev dømt for landsforræderi.
Materialet giver eleverne mulighed for at fordybe sig i autentiske kilder, stille spørgsmål og diskutere komplekse dilemmaer. De skal ikke bare lære, hvad der skete, men også overveje hvorfor, og hvilken betydning det har i dag. Gennem arbejdet får eleverne en forståelse for, at historien ikke kun er sort-hvid, og at moral og skyld kan være svære at placere entydigt.
- En introduktion til retsopgøret
- Fire cases med en introducerende video, autentiske kilder og forslag til arbejdsspørgsmål
- Lærervejledning til projekt og æstetiske læreprocesser samt idéer til dilemmaer og problemstillinger
- Inspirationsideer til elevprodukter
- Ønsker man at udvide temaet, kan man på hjemmesiden ModEnNyTid.dk også finde materiale om tyske flygtninge og modstandsfolk i efterkrigsårene.
- Eleverne skal bl.a.:
- Undersøge autentiske personsager fra retsopgøret
- Læse breve, domsudskrifter og politirapporter
- Reflektere over fotos og satiretegninger
- Arbejde med kildekritik og perspektivering
- Diskutere dilemmaer om ansvar, hævn og retfærdighed
- Producere et afsluttende produkt for eksempel en historisk reportage eller en dramatisering
Mødested: Forløbet foregår i klassen og er uden formidler. Man kan dog med fordel tage på en byvandring om besættelsen, som optakt til arbejdet med modennytid.dk.
Varighed: Minimum to lektioner
Periode: Hele året
Målgruppe: 7.-10. klasse.
Pris: Gratis
Projektet er støttet af: VELUX Fonden og skabt i samarbejde med Museum Vest, FLUGT, Myrthue, Historisk Samling fra Besættelsestiden, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet, National Museet ”Vores Tid” og Viborg Museum.